Aandacht krijg je nooit genoeg

Als klein kind kon je je verstoppen door simpelweg even je ogen dicht te knijpen. Met gebalde vuistjes voor je ogen was je ervan overtuigd dat die andere jou echt niet kon zien. En dan riep je: Hier ben ik! Fantastisch.

Bij volwassenen zie je dit gedrag ook maar dan we noemen we het geen verstoppertje spelen maar “met de kop in het zand”. Volgens mij begrijpt iedereen de definitie hiervan wel. Als je dit nu gaat vertalen naar zakelijk ondernemend Nederland mag je concluderen dat veel ondernemers nog met de ramen en luikjes dicht zitten, broedend op een product of dienst. Achterhalen wie ze eigenlijk zijn (PMC) terwijl buiten je klanten beïnvloed worden door een andere aanbieder. Een aanbieder die vermoedelijk met hetzelfde aanbod komt maar wel bezig is met wie de klant is en wat hem beweegt.

Vaak verbaas ik mij over de wijze waarop ondernemers Niet bezig zijn met klantloyalteit en klantbinding. Het is nog steeds zo dat 90% van de positieve klantervaringen ontstaat door het leveren van oplossingen bij problemen en het geven van persoonlijke aandacht.

Onderscheidend vermogen

Er wordt wat af gesleuteld aan producten en diensten om onderscheidend te zijn terwijl deze producten en diensten met één druk op de enterknop een benchmark geven van vele pagina’s. Conclusie; veelal zijn ze hetzelfde. Uiteraard moet je product goed zijn maar als je dan toch gaat sleutelen draai dan eens aan de knop ‘het verbeteren van de service” en smeer wat olie op “het geven van persoonlijke aandacht”. Aandacht voor je bestaande klant die vaak vergeten wordt. Juist dan ben je pas onderscheidend en zal je klant eerder een herhaal aankoop bij je doen.

Argumenten als “geen tijd” en “weinig budget” wordt maar wat graag ingezet om maar niet te investeren in de bestaande klant. Uit onderzoek blijkt dat 80% van het marketingbudget uitgegeven wordt aan het werven van nieuwe klanten. Dat is erg veel als je weet dat 80% van de omzet gegenereerd wordt door bestaande klanten. Juist in deze groep moet geïnvesteerd worden want zeker 20% hiervan is een ambassadeur die jou en je bedrijf zal aanbevelen. Bizarre verhouding toch? Welterusten, oogjes dicht, snaveltjes toe, en slaap lekker.

Tijd om wakker te worden

Wake up! Open ramen, luikjes en roep: Hier ben ik! Je klant zal het waarderen als je aan hem denkt. Fantastisch! Geef je relatie eens wat meer persoonlijke aandacht, hij verdiend het toch? Immers, hij gunt jou toch ook de opdracht? Daar mag je hem, nee, moet je hem toch voor bedanken?

Ga jij het doen?

Ik weet dat je het ook belangrijk vindt en soms denkt: had ik maar…. Uit ervaring weet ik ook dat je liever toch om bovenstaande reden dit onderwerp weer in de la stopt. Daarom geef ik je mijn telefoonnummer en mailadres. Meesters in Aandacht heeft namelijk wel tijd en vult daadwerkelijk namens jou aan je klant deze aandacht in op momenten dat je klant het verdiend of gewoon even nodig heeft. Aandacht krijg je toch nooit genoeg?

Larissa Brouwer-Hebing