Geef aandacht op het juiste moment of volg je de kudde

We moeten onze klanten weer iets geven met kerst. Dat hoor ik regelmatige van ondernemers. Waarom dan vraag ik. Ja, gewoon omdat we dat altijd doen. We laten dan zien dat we de klant niet vergeten zijn en willen graag iets geven. Daarnaast hebben we door de drukte elkaar al zo lang niet gesproken. Tja, dan denk ik na om voorzichtig te vertellen dat half Nederland uitrukt met volle kofferbakken gevuld met wijn, Prosecco, zalm of een ander generiek geschenk waarmee zij denken het verschil te gaan maken. Dat het een soort kuddegedrag is waar mensen zich achter verschuilen om echt persoonlijk contact te vermijden. Voor je medewerkers vind ik het fantastisch om een waardevol kerstgeschenk te creëren want zij verdienen het wel degelijk, maar voor de klanten zijn er echt andere manieren.

Wat een gedoe

Het is ook altijd zo’n gedoe word me verteld. Altijd op het laatste moment moet er nog iets geregeld worden terwijl het in oktober al in de agenda staat. Uiteindelijk lukt het allemaal wel, maar eigenlijk hebben we er geen tijd voor. Daarom gaan we soms ook de eerste of tweede week van januari langs, dan zijn de meeste geschenken al gebracht dan val je toch nog een beetje op. Ik vraag naar de bereikbaarheid want best veel mensen staan niet alleen met kerst maar ook in januari op de latten. Klopt, maar dan geven we het gewoon af. Maar dat is toch jammer? Waar is je onvergetelijke indruk en beleving dan die jij juist kwam brengen?

Is dit voor jou ook herkenbaar?

Jijzelf of de accountmanagers die weer even tussendoor een geschenk afgeven? Eigenlijk weet je al, voordat je in de auto stapt meestal niet gelegen komt. De fles die je achter laat staat bij de overige flessen, tombola, en het matige contact wat je had was eigenlijk niet persoonlijk, immers jij had geen tijd maar je klant ook niet. Voelt als een gemiste kans, weg aandacht, voor beide. Wat een gedoe toch.

De juiste aandacht op een geschikt moment

Waar blijft dan de herinnering aan jou? Waarmee en op welk moment weet jij wel het verschil te maken door een positieve beleving te geven aan de klant? Het WAUW effect waar nog lang over gesproken wordt?

Er zijn wel degelijk lucratieve manieren om juist wél het verschil te maken. Door persoonlijke aandacht te geven tijdens een ongedwongen en onverwacht moment. Een efficiënte en oprechte manier is bijvoorbeeld het kerstmoment te verplaatsen naar de verjaardag van een klant. Een absoluut Wauw effect creëren! Meesters in aandacht regelt en faciliteert alles voor jou, namens jou en je bedrijf, inclusief het traceren van de verjaardag data van je trouwe klanten. Wat zal de klant verrast zijn! Je hebt aan hem of haar gedacht d.m.v. je persoonlijke brief met een ludiek aandacht geschenk die op de verjaardag bezorgd wordt. Natuurlijk herinner ik jou eraan dat je klant jarig is. Je ontvangt van mij een smsje! Ik garandeer je dat dit een ongedwongen contactmoment oplevert. Deze vorm van aandacht geven levert klantloyaliteit, continuïteit, dus omzet op. Goed idee toch?

Geen gedoe meer dus. Bel me gerust!