Kerststress

Voel je het al? De kerststress? We moeten onze bestaande klanten weer iets geven voor de kerst….In oktober staat het al in je agenda en uiteindelijk eind november struin je internet af voor een fles wijn, een prootje of iets anders waarvan jij denkt het verschil te gaan maken. Maar vaak komt het erop neer dat je toch zelf maar stopt bij de Sligro of Makro voor die doosjes wijn of als je secretaresse tijd over heeft dit verder voor je te regelen. Overigens zonde van haar tijd en kwaliteiten.

Tombola

Hoe je het ook gefixt hebt, je hebt dus gekozen voor een tombola. Even de exacte betekenis: Een tombola is een soort loterij, waarbij altijd wordt uitgekeerd. Dus; daar ga je weer. Kofferbakkie open, proberen tussen je werk door nog even snel een flesje te droppen bij je bestaande relatie, die overigens niet op jou zit te wachten. Die is druk met zijn jaarafsluiting of zijn eigen tombola aan het regelen. Gemiste kans, weg aandacht, voor beide. Je staat nog net niet met de knipperlichten van je auto aan geparkeerd op de stoep om zogenaamde aandacht te geven. Wat een bullshit!

We moeten, we moeten, waarom? Omdat het we het gewend zijn? Omdat ooit in de oorlogsjaren bedacht is iets te extra’s te geven? Ja! Voor je medewerkers, heel goed, super zelfs want dat is het kloppende hart van je bedrijf. Maar naar je bestaande klant? Schei uit! Aandacht loze aandacht is zinloos. Alle geschenken worden immers verdeeld onder de directie, en als het meezit onder het personeel. Kansloos.

Ik heb jaren geleden gewerkt voor een werkgever waar ook ik “kerstpakketjes” moest rond brengen. Ik had 50 klanten die ik binnen 3 weken “af moest rijden”. Mijn hemel, wat een gedoe. Herkenbaar? Ik deed het hoor, maar het gaf mij niet het goede gevoel. Wat een zinloze en waardeloze verplichting.

In december hebben we allemaal een doelstelling te behalen. Hoe uitdagend de target ook is. Focus juist hierop, meer belangrijk dan een zinloos bezoek.

De juist aandacht op het juiste moment

Juist om deze reden ben ik Meesters in Aandacht destijds begonnen 😉

Want, waar blijft dan de herinnering aan jou? Je bent één van die velen die je net voor of na zijn geweest met die fles of een ander generiek geschenk. Same story. Ik vertel je, het brengt je nergens! Tombola effectje.

Er zijn echt manieren om juist wél het verschil te maken. Persoonlijke aandacht, daar gaat het toch om? Stop met die waanzin in drukke tijden, je klant lastig te vallen met generieke rommel. Wordt het niet eens tijd om het je verschil te gaan maken op het moment dat je klant wel zit te wachten op aandacht? Ik neem regel het voor jou, de juiste aandacht op het juist moment naar een waardevolle trouwe klant. Het levert je klantloyaliteit op, dus omzet. Dat is goud waard. Ik garandeer het je.