Oprechte aandacht is een echt hoogtepunt!

Zeg nou zelf, wie wil het niet krijgen, erkenning, waardering en aandacht? Maslov (in 1943 gepubliceerd) beschreef dit al in zijn (behoefte)piramide. Maslov rangschikte namelijk de volgens hem universele behoeften van de mens in deze hiërarchische piramide . Volgens zijn theorie zou de mens pas streven naar bevrediging van de behoeften die hoger in de hiërarchie geplaatst werden nadat de lager geplaatste behoeften bevredigd waren. En ja Abraham Maslov, ik sluit me hier volledig bij aan, je hebt er een fan bij. De snelheid van de wereld Buiten de snelheid en de veranderingen in de wereld vooral sinds de opkomst van “Mister Google” is er wat waardering en aandacht betreft helemaal niets veranderd! We blijven mensen die zo nu en dan een complimentje willen ontvangen. Het geruststellende schouderklopje of een kus op de knie van je kind die zojuist van zijn step is gevallen werkt doeltreffend, het komt aan, precies in het hart. De lieve woordjes en het genezende pleistertje op de wond laat de pijn ineens verdwijnen, bijzonder hè? Of uh je loopt op straat, een bouwvakker die naar je fluit doet je toch omkijken. Het mag dan misschien het irritante fluitje zijn van een net iets te zware bouwvakker, maar toch… JIJ valt op, wordt even belangrijk gevonden. En wat doe jij? Je kijkt even om toch?

Erkenning

Bij mannen werk dit anders. Mannen willen erkenning, herkenning, waardering dus aandacht. Ze willen vooral gestreeld worden in hun aanzien. Een man identificeert zich met zijn succes. Geef ze een compliment dat ze “het” goed doen dan groeien ze als een pauw met uitgestrekte veren. We willen er namelijk toe doen, herkent worden. Immers alles wat aandacht krijgt groeit en bloeit. Verdiende aandacht is een gevolg van je eigen gedrag. Hierbij geldt het spreekwoord: “Wie goed doet, goed ontmoet”. Als mensen structureel betrokken zijn en eerst geven zonder daar direct iets voor terug te verwachten of te nemen, dan neemt de likeability vroeg of laat toe. KLM en Coolblue zijn daarvan de aansprekende voorbeelden.

Klantloyaliteit

In het zakenleven werkt aandacht hetzelfde. Ik hou het even simpel. Er zijn twee mensen die samenwerken en gebruik maken van elkaars diensten of producten. De diensten of producten zijn ondergeschikt aan de relatie van deze twee mensen. Want vrijwel alle diensten of producten zijn op elke hoek van de straat te koop. Of Google de naam van de betreffende diensten of producten en je krijgt waarschijnlijk een benchmark van 10 pagina’s te zien. Het wordt steeds moeilijker om met je bedrijf onderscheidend te zijn en te blijven. Qua prijs of service? Welnee, de verschillen zijn veelal marginaal . De 4 “p’tjes van de marketingmix voldoen niet meer in deze tijd. Een 5e “P” van “persoonlijk” wel. Persoonlijke aandacht wel te verstaan. Geef eens wat meer persoonlijke aandacht aan je relatie en dat natuurlijk in combinatie met “practise what you preach”. Je zult zien dat dan de prijs van een product er niet meer zo toe doet. Vertrouwen geven en oprechte aandacht schenken, is de basis van een goede en standvastige relatie.

Larissa Brouwer-Hebing

Meesters in Aandacht